Oktatóink
Pszichológia osztatlan képzés oktatói
Oktatóink listája minden félév kezdetekor bővül az aktuális szemeszterekben oktatott tárgyak felelőseivel. Ennek megfelelően bemutatkozóinkat rendszeresen frissítjük, bővítjük.
Több alkalommal volt elnöke a Magyar Szociológiai Társaságnak (legutóbb 2010-15 között). 2020-ban Rézler Gyula díjat nyert. 2023-ban az MTA Elnöke Eötvös Koszorúval tüntette ki.
Az utóbbi évtizedekben munkássága az információs társadalom kibontakozásának kutatására is kiterjedt, különös tekintettel az digitális egyenlőséget előmozdító közpolitikai modellek megvalósítására.
Pszichiáter és addiktológus főorvos, valamint tapasztalt egészségügyi vezető és egyetemi oktató. Közel négy évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkezik a pszichiátria és szenvedélybetegségek kezelésének területén. Számos hazai intézményben, így többek között a Nyírő Gyula Kórház Drogambulanciáján és a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet Addiktológiai Centrumában töltött be vezető főorvosi, illetve szakmai vezetői pozíciót. Pszichiátriai és addiktológiai szakvizsgája mellett pszichoterápiás képzésekkel, autogén tréninggel is rendelkezik. Széleskörű nemzetközi tapasztalattal bír, részt vett az Európai Unió (ISEC és ESCAPE projektek) által támogatott programokban Szerbiában, Romániában és Budapesten. Munkája során mély rálátást szerzett a szenvedélybetegségek komplex rendszerére, a megelőzés és a kezelés legkorszerűbb módszereire. Küldetésének tekinti, hogy ezt a tudást és tapasztalatot a gyógyító és oktatói munkában is átadja.
Jogi tanulmányait a Pécsi Tudományegyetemen végezte, később ugyanitt oktatási jogi szakjogász szakképzettséget szerzett, tanított a PTE Állam-és Jogtudományi Karán és a Bölcsészettudományi Karán is. Több EU-s projektben dolgozott köznevelési szakértőként, szaktanácsadóként, trénerként főleg pedagógus továbbképzéseken. Az Oktatási Hivatal munkatársa. Jelenleg óraadó a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Műszaki Pedagógiai Karán és a Varsovia Egyetemen. Jog és szellemi tulajdon védelme és gazdasági jog tantárgyakat oktat, konzulensi és opponensi feladatokat lát el. Koch Valéria Díjas pedagógus.
Pszichológus diplomáját a Debreceni Egyetemen 2006-ban, klinikai-és mentálhigiéniai szakpszichológus végzettségét a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Karán szerezte 2012-ben. Közel hat évig dolgozott kórházban pszichiátriai osztályon és járóbeteg gondozóban, ahol pszichés zavarok széles spektrumával találkozva tett szert diagnosztikai tapasztalatra, és vehetett részt terápiás munkában. A szociális szférában három évet (családsegítő központnál, bentlakásos otthonoknál), a rendvédelem területén nyolc évet töltött.
A széleskörű szakmai tapasztalatok megszerzése mellett folyamatosan képzi magát, jelenleg integratív terápiában, mely meglátása szerint kiválóan alkalmas a szavakkal hozzá nem férhető, érzésekkel történő terápiás munkára.
Fekete Andrea védőnő 25 éve vagyok az egészségügyi pályán.
2000-2010-ig Siklós városában az Iskolaegészségügyi Szolgálat főállású iskola és ifjúsági védőnői státuszában voltam. 5 iskolában dolgoztam, s végeztem többek közt oktatói tevékenységet .
2010 novembertől dolgozom a Drávaszabolcsi Védőnői körzetben, mint körzeti védőnő.
Aktívan bekapcsolódom a helyi Körzeti Általános Iskola és Óvoda iskola-óvoda-egészségügyi életébe, s helyezem előtérbe az egészségnevelést, valamint az elsősegélynyújtás oktatást.
Pályakezdésem óta aktív tagja vagyok a Vöröskeresztnek, csatlakozom programjaikhoz.
Rendszeresen készítek fel tanulókat, csapatokat elsősegélynyújtó vizsgákra, versenyekre. Több ízben sikerült már országos elsősegélynyújtó versenyen nyernünk, illetve a dobogó különböző fokaira állnunk.
Felkért előadó, oktató vagyok a Baranya Vármegyei Vöröskeresztnél elsősegély tanfolyamokon, valamint különböző iskolákban megrendezett egészségnapokon.
2005 óta oktató védőnői feladatokat is ellátok. Védőnő szakos hallgatók gyakorlati oktatásában veszek részt, igény szerint tölthetik nálam gyakorlati idejüket.
Családgondozói tevékenységet aktívan végzek, ezen területen is igyekszem előtérbe helyezni az egészséges életmódra nevelést. Megfelelő szaktudással rendelkezem, melyet rendszeres továbbképzésekkel, szakmai rendezvényekkel igyekszem kibővíteni.
Középiskolai tanulmányaimat Pécsen, az ANK Gimnázium magyar-angol kéttannyelvű osztályában végeztem. Az érettségi megszerzése után a Pécsi Tudományegyetem Pedagógia alapszakán tanultam tovább, minorként a Társadalmi tanulmányokat választottam. Ezután a Pécsi Tudományegyetem Pedagógiatanár – tantervfejlesztő tanár szakán folytattam tanulmányaimat. A mesterképzéssel párhuzamosan a Pécsi Tudományegyetemen elvégeztem egy Mentálhigiéné és közösségi segítés szakirányú továbbképzést. Jelenleg a PTE Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola Nevelésszociológia Programjának ösztöndíjas doktorandusz hallgatója vagyok. Tanulmányi munkám elismeréseként tanulmányi ösztöndíjban részesültem, elnyertem az EHÖK Tehetség Ösztöndíjat és az Intézményi Szakmai, Tudományos Ösztöndíjat. Egyetemi tanulmányaim alatt OKJ-s képzéseken tanítottam pedagógia, pszichológia, szociológia, mentálhigiéné témájú tantárgyakat. 2020-tól tanársegédként dolgozom Baján, az Eötvös József Főiskolán. A mesterképzés végzése közben tagja voltam a Tanárjelöltek Szakkollégiumának, négy évig elnökhelyettesi pozíciót töltöttem be. Jelenleg a LearnInnov kutatócsoport, a Doktoranduszok Országos Szövetségének Pszichológiai és Neveléstudományi Osztálya és a Kreatív Pedagógiai Kutatóműhely tagja vagyok. Főbb kutatási témáim a tehetséggondozás, pozitív pedagógia, egészségnevelés, környezeti nevelés. Kutatási eredményeimet konferenciákon ismertetem (pl.: Országos Neveléstudományi Konferencia, Szakképzés és Oktatás: Ma – holnap konferencia, Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia) és tanulmánykötetekben publikálom. Eddig megjelent írásaim listája megtekinthető a következő honlapon: https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10066481
Szocioterapeuta-művészetterápiás csoportvezető, haladó Gyászfeldolgozás Módszer Specialista, okleveles rajzvizsgálati szakértő, gyászcsoportvezető és Rajzmeditáció oktató vagyok. Pályafutásomat okleveles környezetmérnökként kezdtem, majd közel húsz év vállalati tapasztalat után fordultam a segítő hivatás felé.
Jelenleg egyéni vállalkozóként dolgozom, főként önismereti, gyász- és veszteségfeldolgozás, valamint oktatási területen. Egyéni konzultációkat, művészetterápiás csoportfoglalkozásokat és közösségépítő programokat vezetek különböző életkorú és élethelyzetű csoportok számára. Előadóként és trénerként rendszeresen veszek részt webináriumokon, egészségfejlesztési programokon és közösségi kezdeményezésekben.
A folyamatos szakmai fejlődés érdekében számos képzésen is részt vettem, többek között OH-instruktori alapképzésen és speciális modulokon, segítő beszélgetés képzésen, valamint a gyászfeldolgozás és gyászcsoportvezetés téma specifikus képzésein. Munkámban a szakmai tudás mellett kiemelten fontos az empátia, a hiteles jelenlét és a támogató, biztonságos, megtartó légkör.
2024 október óta oktatok egészségpszichológiát a Varsovia Üzleti és Alkalmazott Tudományok Egyetem pszichológia szakán.
Három egyetemen is képzem a jövő pszichológusait, vezetőit, és trénereit, emellett szervezetfejlesztési tanácsadóként dolgozom különböző méretű és típusú szervezetekben a közlekedéstől a kereskedelmen át egészen a termelésig. 2000-ben pszichológus, 2013-ban tanácsadó szakpszichológus diplomát szereztem az ELTE-n, coaching témára specializálódtam utóbbin belül, folyamatosan tovább képzem magam a legújabb módszertanokban. Munkám során kiemelt fókuszt kap a vezetők és ezen keresztül a szervezetek működésében a feladat- és kapcsolat oldali működés egyensúlyának megteremtése. Hiszek abban, hogy mindig az egyéni erősségekből érdemes kiindulni mind az egyetemi oktatásban, mind a vezetői fejlesztésekben. Egyetemi oktatóként kiemelt hangsúlyt fektetek a gyakorlati fókuszra és tágabb összefüggések közös, élményalapú feltárására és ezen keresztül a hallgatók önálló tudományos gondolkodásának fejlesztésére, a „szakmai én” kibontására.
Pszichológusi diplomámat a Pécsi Tudományegyetemen (Magyarország) és a Katolikus Leuven-la-Neuve Egyetemen (Université catholique de Louvain, Belgium) szereztem. Két doktori fokozattal rendelkezem: orvostudományból (Pécsi Tudományegyetem) és pszichológiából (Katolikus Leuven-la-Neuve Egyetem).
Kutatói megközelítésem interdiszciplináris, a pszichológia komplexitását és kulturális beágyazottságát alapvető kiindulópontnak tekintem. Úgy gondolom, hogy a bizonytalanság nemcsak elkerülhetetlen, hanem inspiráló tényező a tudományos gondolkodásban.
Fő kutatási érdeklődésem az érzelmi és kognitív folyamatok kölcsönhatására irányul. Különösen az foglalkoztat, hogy ezen folyamatok disszociációja hogyan kapcsolódik különféle pszichológiai problémákhoz, és hogyan alakul ez a dinamika fejlődési perspektívában. Jelenleg az érzelem–kogníció kapcsolatot célzó intervenciós lehetőségek is kutatásaim fókuszában állnak, beleértve a pszichofiziológiai módszereket, virtuális valóság- és a művészetalapú terápiás megközelítéseket. Célom, hogy ezen technikák alkalmazásával hozzájáruljak a jóllét és a pszichológiai rugalmasság növeléséhez különböző populációk körében.
„Az okosság nem bölcsesség. Az okosság készség, idegrendszerbeli és értelmi fürgeség. A bölcsesség az igazság, a megnyugvás, az elnézés, a tárgyilagosság és a beleegyezés.” (Márai Sándor)
Életünk során sokszor lehetünk tanúi annak a csodának, amikor egy gyermek megfogan, majd világra jön. Az őt váró, óvó, ajándékozó szeretet helyezi őt el ebben a világban és fogadja be az emberek sorába. Természete, biológiája, antropológiai jellemzői meghatározzák helyét a teremtett világban. Aztán egyre több és több szabály és rendszer hatására alakul ki társadalmi szerepe. Közben testi, lelki, értelmi mivoltában mindezek hatására fejlődik, s aztán az alapvető emberi normákat, törvényeket betartva maga is gyökere lesz egy ilyen folyamatnak, átadja tudását, értékeit és mind a természeti világ, mind a társadalmi világ körforgásának részeként leéli az életét és az emléke marad csupán, ha még oly szép is, és ha marad egyáltalán…
Ez a sematikusan leírt folyamat mégsem ilyen egyszerű. Minden gyermekember életében eljön a pillanat, amikor öntudatára ébred, szavak nélkül megérti, hogy az ÉN nincs, nem lehetséges a TE nélkül. Ezen a ponton mérhetetlenül felülmúlódik a fenti sematikus folyamat. Milyen csoda az ember! Ilyenkor még nincs egy méter, szókincse csekély, de a legfontosabb szavakat magáénak tudva mégis a mérhetetlen magasságokon túlra, a metafizikán, a természeten túlra kiált egész lényével: “Miért?” “Honnan?” Pilinszky azt írja, hogy “A filozófia ott kezdődik, ahol a szeretet végződik. A szeretet sose kérdezi: miért? Oly evidens számára a szeretett lény léte és létezése. A filozófiának viszont éppen a „miért” szócska a kezdete. Mégse mondanám, hogy a szeretet maga is nem gondolkodás. Gondolkodás ez is, de a tiszta létezés elsődleges szenzációjának a szintjén; egy olyan ismeret, mint mondjuk Bach zenéje.” E kettő mégis kéz a kézben jár, hiszen az ÉN és a TE feszültsége maga a szeretet közege, amely megnyitja az embert, a gondolkodó embert arra a kérdésre, hogy honnan és miért, sőt, hogy kitől van. A filozófia, a bölcsesség szeretete tehát nem egyéb, mint emberré-levés, az igazi emberi mivoltunk felkutatása, megtalálása, személyiségünk és látásmódunk kialakítása. Ez a rácsodálkozással veszi kezdetét, amellyel új világ nyílik meg előttünk, s ezzel képesek leszünk rákérdezni a dolgok lényegére és értelmére, amely még hosszabb utat nyit meg előttünk, hiszen ebből sarjadnak a valódi nagy kérdések.
Ezen az úton, amelyen magam is járok, keresek és kutatok, a történelem nagy gondolkodóinak kikristályosított bölcsességét, gondolatrendszereit fürkészve és feltárva szeretném oktatói, tanári feladataimat ellátva, valójában a manuductor, a kézvezető hivatást megélve kísérni a hallgatókat, mindezt úgy, hogy a lehető legjobban megfeleljünk ezen élethosszig tartó feladat teljesítésében Szent Ágoston szavainak: „Az igazság megtalálása elé semmit ne helyezzünk; egyáltalán ne akarjunk, ne gondoljunk, ne szeressünk semmi mást!” Ezen az úton kísér minket hűséges társként az öreg Szolgálóleány, a Filozófia, akinek lámpása lángját maga a szeretet célja és forrása gyújtotta, az Örök Bölcsesség!
Molnár Róbert okleveles teológus, oktató
Katona Beáta vagyok, Dunaszerdahelyen (Csallóköz) születtem. Több mint másfél évtizede elhivatottan dolgozom a kisgyermekkori nevelés és fejlesztés területén, különös figyelmet fordítva a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek egyéni szükségleteire.
Tanulmányaimat az óvodapedagógia és köznevelés területén kezdtem a Nagyszombati Egyetemen (2006–2009), majd mesteri fokozatot szereztem pedagógiából a nyitrai Konstantin Filozófus Egyetemen (2009–2011). 2019-ben pszichológiai mesteri végzettséget szereztem a varsói Collegium Humanum | Szkoła Główna Menedżerska intézményben, bővítve ezzel szakmai látókörömet a gyermekek mentális és érzelmi fejlődésének támogatásában.
17 éve vezetem a nagymegyeri szlovák nyelvű óvodát, ahol csapatommal együtt célunk, hogy minden gyermek – különösen az SNI gyermekek – a számukra legmegfelelőbb, személyre szabott fejlesztést és nevelést kapják. Intézményünk szaktanácsadói tevékenységet is ellát, támogatva a szülőket és pedagógusokat a gyermekek fejlődési útján.
Hiszek az elfogadásban, a szakmai elhivatottságban és abban, hogy minden gyermek megérdemli az esélyt a kibontakozásra.
Okleveles pszichológus, viselkedéselemző, fókusztréner, sport mentáltréner, mediátor, life & business – gyerek, kamasz, ifjúsági – karrier – családi és párkapcsolati – wingwave coach, házassági tanácsadó, valamint magyar nyelv és irodalom szakos bölcsész és tanár vagyok. Kiemelten fontosnak tartom az önismeretünk és a kompetenciáink folyamatos fejlesztését.
Pedagógus, tréner, coach. Végzettségét tekintve gimnáziumi tanár, közgazdász, tréner, coach. 2017-ben a TedX LibertyBridgeWomen-en adott elő “Kulcs a kamaszokhoz” címmel, azóta minden évben ugyanezen rendezvény speakercoach-a.
Elszántan tanítja, kutatja, vizsgálja a kamaszokhoz való kapcsolódás, valamint az eredményes felnőtt-kamasz kommunikációs hidak lehetőségét. Tréningeket tart tanároknak és kamaszoknak, egyéni coachingban segíti a kamasz-szülő-tanár hármas résztvevőit. Végzett Alkotó-fejlesztő meseterápia-képzést, Sulinyugi-tréner és Önbizalom-nagykövet.
Előadásaiban előnyben részesíti az interaktivitást, az együttgondolkodást, valamint a gyakorlatban azonnal használható tudás átadását.
Pszichológiai tanulmányaimat a Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetemen valamint a
pozsonyi székhelyű Páneurópai Főiskolán végeztem, doktori tanulmányaim szintén
Nyitrához kötődnek. Munkámat iskolapszichológusként kezdtem, általános iskolában.
Ezt követően 6 éven keresztül a dunaszerdahelyi székhelyű Tanácsadó és
prevenciós központ munkatársa voltam. Jelenleg klinikai szakpszichológiai és
közlekedéspszichológiai magánrendelőben vagyok alkalmazásban és klinikai
szakpszichológia szakképzés keretein belül bővítem tudásomat. Különösen közel áll
hozzám az Érzelem fókuszú terápia (EFT), a terápiás irányzat keretein belül Érzelem
fókuszú párterapeutaként is dolgozom. Munkám a hivatásom is egyben. Arra
törekszem, hogy a hozzám forduló klienseket legjobb szakmai tudásommal,
tapasztalataimmal segítsem, a közös munka során alázattal kísérjem.
Nemzetközi IT-projekteken dolgozom agilis környezetben, az agilis projekt- és folyamatmenedzsmentre specializálódva. A Scrum, Kanban és Scrumban alapú hybrid megoldásokat skálázott agilis keretrendszerekkel (Nexus, SAFe®) ötvözöm, hogy mérhető és tartós üzleti eredményeket érjünk el. Vállalati agilis készségfejlesztő (upskilling) tréningeket és workshopokat tartok az agilis szemlélet és vezetés fejlesztésére; tanácsadással és coachinggal támogatom az egyéneket és csapatokat, valamint haladó szintű, nemzetközi Scrum Master- és Product Owner-vizsgákra felkészítő képzéseket vezetek.
Az oktatás számomra hivatás: egyetemi szinten (BSc/MSc) szakterületemhez kapcsolódó tantárgyakat oktatok és hallgatókat mentorálok; az elméletet következetesen valós esettanulmányokkal és projektpéldákkal kapcsolom össze. Meggyőződésem, hogy a sikeres
projektmunka emberközpontú megoldásokat igényel a választott módszertantól vagy keretrendszertől függetlenül, ezért a fókuszom mindig az egyének és csapatok képességeinek fejlesztésén, az agilis szemlélet és értékek elsajátításán, a folyamatos nyomon követésen és visszacsatoláson, valamint a kézzelfogható üzleti eredményeken van.
Doktori (PhD) kutatásomban az agilis projektmenedzsment és a mesterséges intelligencia
(AI) integrációját vizsgálom, különös tekintettel az innováció támogatására. Célom, hogy a
vállalati gyakorlat és az egyetemi tudás egymást erősítve valódi értéket teremtsen a szakemberek, csapatok és szervezetek számára.
Üzleti tanácsadó, vállalkozó, egyetemi adjunktus több mint 15 év szakmai tapasztalattal, változatos feladatkörökben a gyógyszeripar, FMCG, telekommunikáció és IT szektorokban. Doktori fokozatát a közgazdaságtan területén belül marketing tanszéken, szolgáltatásmarketing területen szerezte. Disszertációjában a szolgáltatáskivezetés sikertényezőit vizsgálta. Az interdiszciplinaritást képviseli, hisz abban, hogy a különböző területekről érkező szakértők együtt tudnak értéket teremteni, legyen az közgazdaságtan, IT, vagy egészségügy.
Jogi diplomáját a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karán 2008-ban, infokommunikációs szakjogász végzettségét a Pécsi Egyetem Jog- és Államtudományi Karán szerezte 2017-ben. Márka- termék és módszertanok levédésére specializálódott szakjogász vezető ügyvéd, számos témájába vágó szakjogi képzésben részesült itthon és külföldön egyaránt. Mesterséges intelligencia és technológiai jogi szakjogászként az ELTE abszolvált hallgatója, több MBA képzésben is részesült IT, adat- és kibervédelem, platformjog témában. További két szakjogi végzettségének abszolválását (fizetésképtelenségi jog, munkajog) témája iránti lelkesedése hozta, reorganizációs szakértőként és versenystratégiai tanácsadóként is dolgozik miután számos üzleti stratégia, menedzsment és marketing képzésben is részesült, szociológiai és pszichológiai tanulmányai mellett. Állandó óraadó tanára a METU Vizuális Tanszékének, ahol szerzői jogot is tanít, de számos más haza is külföldi Egyetemen is vendégelőadó. Domain regisztrációs döntnök, négyszeres jelölt és kétszeres nyertese az Év jogásza díjának szellemi tulajdon területén.
A széleskörű szakmai tapasztalatok megszerzése mellett folyamatosan képzi magát, jelenleg IT-t tanul, vezeti az ország egyik legnagyobb regisztráló szakjogi ügyvédi irodáját, az xLexet. Egy fiúgyermek Édesanyja.
Menedzsment képzés oktatói
Online marketing és kommunikációs tanácsadó, mentor. A Prior Communication and Consulting kreatív ügynökség tulajdonosa és vezetője.
A posztgraduális online marketing képzés szakmai vezetője, egyetemi oktató.
„Közel 20 éves kommunikációs és vezetői tapasztalatom által nagy rálátásom van az online marketing rendszer komplex egészére. Abban segítem ügyfeleimet és hallgatóimat is, hogy átlássák és megértsék a rendszer egészét, és a számukra megfelelő online marketing mixet építhessék fel.
Szenvedélyesen hiszek a megfelelően árnyalt kommunikáció és az önazonos üzleti jelenlét erejében. Ennek az érzékeny egyensúlynak a megteremtésében segítem együttműködő Partnereimet, a mindenkor legoptimálisabb marketing és kommunikációs eszközökkel.”
Több, mint 20 éve foglalkozik szervezetfejlesztéssel és tréningek tartásával. 15 éven keresztül multinacionális cégeknél és nagyvállalatoknál töltött be különböző felsővezetői pozíciókat. Közreműködött több multinacionális vállalat magyarországi, illetve európai nyitásában. Emellett részt vett nagyprojektek vezetésében, amelyben volt olyan, hogy több, mint 350 fő munkáját kellett koordinálnia projektmenedzserként.
KKV szektorban támogatja az ügyvezetőket céges folyamataik optimalizálásában, HR folyamatok/terület kiépítésében (toborzástól a kiléptetésig).
3 könyv társszerzője, és jelenleg doktori tanulmányait folytatja a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, ahol a vezetői döntéshozatali szokásokat, valamint az agyi programozás összefüggéseit és lehetőségeit kutatja.
A Varsovia Üzleti és Alkalmazott Tudományok Egyetemén vezetői és menedzsment tantárgyakat oktat.
Tizennyolc évig voltam gimnáziumi tanár és intézményvezető, etikát tanítottam németül.
2007-ben Koch Valéria Díjat kaptam. 2012-ben közoktatási vezetőként szakvizsgáztam, öt
éven keresztül vezető szaktanácsadó mestertanárként tevékenykedtem az Oktatási Hivatal
megbízásából.
Jogi tanulmányaimat a Pécsi Tudományegyetemen 2009-ben fejeztem be, aztán pár évvel
később ugyanitt közoktatási jogi szakjogász szakképzettséget szereztem és 2014-18-ig
tanítottam az egyetemen.
Több EU-s projektben dolgoztam köznevelési szakértőként és közben oktató voltam a Pécsi
Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán.
Jelenleg óraadóként dolgozom a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Műszaki Pedagógiai Karán és a Varsovia Egyetemen. Jog és szellemi tulajdon védelme
tantárgyat oktatok, konzulensi és opponensi feladatokat látok el.
Graduális alapvégzettségem a filozófia, tudományfilozófiai – rendszerelméleti specifikációval.
Elméleti kutatóként és rendszermodellezőként kezdtem foglalkozni a biopszichológiai – pszichometriai modellek tudományanalitikus kiterjeszthetőségével, személyiség pszichológusok kollaborációjával, ennek eredménye egy komplex pszichodinamikus „projektív kérdésteszt – kísérlet”, melynek validálását számos pszichológus és egy informatikai cég is támogatja.
Pszichodinamikus és evolúcióselméleti kutatásaim eredménye egy 100% – os készültségűnek minősített Ph.D. – disszertáció, melynek egyéni beadása és megvédése előtt állok. Két kiadó is kinyilvánította szándékát a megjelentetésre, nemzetközi formában is. Ennek alaptémája az
emberi szexualitás biológiai és humántudományos megközelítéseinek közös diszciplináris problémái; különös hangsúllyal a pszichoanalitikus látásmód interdiszciplináris vizsgálataira, valamint a pszichodramatikus módszer személyiséglélektani kísérleti felhasználásaira.
Publikációim és konferenciaelőadásaim, nemzetközi előadásaim nagyobb része ehhez köthető, kisebb része rendszerelméleti munkásságomhoz; bár a két téma – számomra – nem elválasztható, mivel rendszerelméleti vizsgálódásaim fókuszában a pszichodinamika
metodikai kérdésfeltevései állnak. Ehhez a szemléletmódhoz kapcsolódik legújabb – és legkedvesebb vizsgálódási területem, az autismusok, ahol szeretném az – eddig csak – diagnosztikus és mechanikusan fejlesztő gyógypedagógiai szemléletet dinamikailag is értelmezni, megnyitva az utat új típusú terápiás modellalkotás előtt is.
A Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrumában nem csak klinikai pszichológusokkal és pszichiáterekkel dolgozunk együtt, hanem képalkotó diagnosztákkal, nukleáris medicina – szakértőkkel, neurológusokkal, endokrinológusokkal, immunológusokkal és genetikusokkal is, mivel 2 éve kutatunk egy radiofarmakont gyógyszeralkalmazás céljára is, amely a vasopressinrendszeren szelektíven hatna; márpedig a fiziológiás vasopressinről tudjuk, pszichésen az érzelmi és/vagy szexuális kötés/nyitás szabályozótranszmittere a hypothalamusban. Ezáltal egyaránt alkalmas lehet libidoterápiára, ugyanúgy, mint érzelmi negativisztikusság, akár autizmus kezelésére. Fenti agybiológiai kísérleteink végső gyógyszergyári szponzorálás előtt állnak. 36 évesen ezt tartom a legnagyobb dimenziójú kutatásunknak.
„Az okosság nem bölcsesség. Az okosság készség, idegrendszerbeli és értelmi fürgeség. A bölcsesség az igazság, a megnyugvás, az elnézés, a tárgyilagosság és a beleegyezés.” (Márai Sándor)
Életünk során sokszor lehetünk tanúi annak a csodának, amikor egy gyermek megfogan, majd világra jön. Az őt váró, óvó, ajándékozó szeretet helyezi őt el ebben a világban és fogadja be az emberek sorába. Természete, biológiája, antropológiai jellemzői meghatározzák helyét a teremtett világban. Aztán egyre több és több szabály és rendszer hatására alakul ki társadalmi szerepe. Közben testi, lelki, értelmi mivoltában mindezek hatására fejlődik, s aztán az alapvető emberi normákat, törvényeket betartva maga is gyökere lesz egy ilyen folyamatnak, átadja tudását, értékeit és mind a természeti világ, mind a társadalmi világ körforgásának részeként leéli az életét és az emléke marad csupán, ha még oly szép is, és ha marad egyáltalán…
Ez a sematikusan leírt folyamat mégsem ilyen egyszerű. Minden gyermekember életében eljön a pillanat, amikor öntudatára ébred, szavak nélkül megérti, hogy az ÉN nincs, nem lehetséges a TE nélkül. Ezen a ponton mérhetetlenül felülmúlódik a fenti sematikus folyamat. Milyen csoda az ember! Ilyenkor még nincs egy méter, szókincse csekély, de a legfontosabb szavakat magáénak tudva mégis a mérhetetlen magasságokon túlra, a metafizikán, a természeten túlra kiált egész lényével: “Miért?” “Honnan?” Pilinszky azt írja, hogy “A filozófia ott kezdődik, ahol a szeretet végződik. A szeretet sose kérdezi: miért? Oly evidens számára a szeretett lény léte és létezése. A filozófiának viszont éppen a „miért” szócska a kezdete. Mégse mondanám, hogy a szeretet maga is nem gondolkodás. Gondolkodás ez is, de a tiszta létezés elsődleges szenzációjának a szintjén; egy olyan ismeret, mint mondjuk Bach zenéje.” E kettő mégis kéz a kézben jár, hiszen az ÉN és a TE feszültsége maga a szeretet közege, amely megnyitja az embert, a gondolkodó embert arra a kérdésre, hogy honnan és miért, sőt, hogy kitől van. A filozófia, a bölcsesség szeretete tehát nem egyéb, mint emberré-levés, az igazi emberi mivoltunk felkutatása, megtalálása, személyiségünk és látásmódunk kialakítása. Ez a rácsodálkozással veszi kezdetét, amellyel új világ nyílik meg előttünk, s ezzel képesek leszünk rákérdezni a dolgok lényegére és értelmére, amely még hosszabb utat nyit meg előttünk, hiszen ebből sarjadnak a valódi nagy kérdések.
Ezen az úton, amelyen magam is járok, keresek és kutatok, a történelem nagy gondolkodóinak kikristályosított bölcsességét, gondolatrendszereit fürkészve és feltárva szeretném oktatói, tanári feladataimat ellátva, valójában a manuductor, a kézvezető hivatást megélve kísérni a hallgatókat, mindezt úgy, hogy a lehető legjobban megfeleljünk ezen élethosszig tartó feladat teljesítésében Szent Ágoston szavainak: „Az igazság megtalálása elé semmit ne helyezzünk; egyáltalán ne akarjunk, ne gondoljunk, ne szeressünk semmi mást!” Ezen az úton kísér minket hűséges társként az öreg Szolgálóleány, a Filozófia, akinek lámpása lángját maga a szeretet célja és forrása gyújtotta, az Örök Bölcsesség!
Molnár Róbert okleveles teológus, oktató